Alphabet, het moederbedrijf van Google, is woensdag flink onderuitgegaan op de aandelenbeurzen in New York en trok daarbij de koersen van andere techbedrijven mee omlaag. Beleggers waren zwaar teleurgesteld over de kwartaalcijfers die Alphabet dinsdag na de slotbel op Wall Street had gepubliceerd.

Alphabet leverde 9,5 procent in, de grootste koersdaling voor het bedrijf sinds maart 2020. Dat komt neer op een verlies aan beurswaarde van liefst 165 miljard dollar.

Bij de onderneming leverden de clouddiensten in het derde kwartaal minder inkomsten op dan marktkenners hadden voorzien. De groei van de clouddiensten viel daarbij terug tot het laagste niveau in bijna drie jaar. Dat kwam onder meer doordat er minder dure AI-systemen werden verkocht.

“AI moest de cloudinkomsten van Google een boost geven, maar dat is duidelijk niet gebeurd. De stijgende rente op staatsobligaties en de gemengde winsten zorgen ervoor dat aandelenbeleggers op de verkoopknop drukken”, verklaart Edward Moya, een analist bij de firma OANDA.

De teleurstelling over Alphabet was ook te merken bij andere techbedrijven. Apple, dat ook nog prijsverhogingen voor streamingdienst Apple TV+ aankondigde, ging bijvoorbeeld ruim 1 procent omlaag. Meta Platforms, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, zakte dik 4 procent en Amazon verloor bijna 6 procent.

Softwareconcern Microsoft was wel een duidelijke winnaar met een plus van ruim 3 procent. Het bedrijf achter besturingssysteem Windows boekte afgelopen kwartaal meer winst dan kenners hadden verwacht. Microsoft profiteerde daarbij van een sterke groei van clouddiensten en systemen op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI).

De Nasdaq-graadmeter, waarin tal van techfondsen zijn opgenomen, verloor 2,4 procent tot 12.821,23 punten.

De Dow-Jonesindex eindigde 0,3 procent lager op 33.035,93 punten en de bredere S&P 500 zakte 1,4 procent tot 4186,77 punten, terwijl de olieprijzen rond de 2 procent opliepen.

Meta: hogere advertentie-inkomsten, maar tegenwind op komst

Facebooks moederbedrijf Meta Platforms is er afgelopen zomer opnieuw in geslaagd om veel adverteerders te vinden die gebruik wilden maken van de reclamemogelijkheden op de socialemediaplatforms, zo bleek uit kwartaalcijfers die nabeurs in de VS werden gepubliceerd.

De totale omzet dikte in het derde kwartaal met 23 procent aan vergeleken met dezelfde periode vorig jaar tot meer dan 34,1 miljard dollar. De nettowinst liep daarnaast op tot 11,6 miljard dollar, van 4,4 miljard dollar een jaar terug.

Echter, het bedrijf waarschuwde voor economische onzekerheid en druk om de advertentievraag in het slotkwartaal van 2023. Het aandeel Meta zakte in de nabeurshandel ruim 3 procent.

De uitgaven van Meta blijven voorlopig zeer hoog. Voor dit jaar zijn verwachtingen wel iets getemperd, maar de rekening bedraagt waarschijnlijk nog altijd tussen de 87 miljard en 89 miljard dollar. Volgend jaar denkt Meta tussen 94 miljard en 99 miljard dollar te spenderen.

De onderneming kreeg er afgelopen kwartaal ook weer gebruikers bij. Het aantal dagelijks actieve gebruikers op Facebook bedraagt inmiddels zo'n 2,1 miljard. Dat betekent dat ruim een kwart van de wereldbevolking elke dag op de site inlogt. Voor alle Meta-diensten, naast Facebook ook Instagram, WhatsApp en de dit jaar opgezette X-rivaal Threads, gaat het om ruim 3,1 miljard dagelijks actieve gebruikers.

LEES OOK: Amerikaanse S&P-500 dreigt door belangrijk technisch steunniveau te zakken, rente blijft stijgen